Donderdag 23 januari 2020

Nieuws uit groep 4/5 week 21

De leerlingen uit groep 4/5 zijn volop bezig met het presenteren van de boekendozen. De leerlingen leren om deze te presenteren en te letten op zinsbouw, intonatie, stemgeluid. De eerste boekendozen zien er al super uit! Verder zijn we met het thema Alfapet bezig, waarbij de leerlingen van groep 4/5 tijdens hoekenwerk verschillende soorten verhalen aan het schrijven zijn in tweetallen.



Deze week zijn we in groep 4/5 gestart met het oefenen voor de cito van rekenen en begrijpend lezen. Vanaf volgende week gaan we starten met de Cito van rekenen. Ook zijn we nog bezig met het afnemen van DMT/AVI toetsen. Bij enkele kinderen is deze al afgenomen. 



De leerlingen kunnen nog steeds tafels in de tafelpot doen, zodat deze afgenomen kunnen worden.De kinderen hoeven nog maar 2 of 3 tafels te oefenen en dan hebben ze de tafelkaart gehaald! Nog even dooroefenen dus..... 



A.s. Maandagmiddag gaan we vogelnestkastjes maken voor het Voedselbos. Als jullie nog een hamer hebben liggen mag deze mee naar school worden genomen.



Tevens zou het ook fijn zijn als er nog oude elektrische apparaten die het niet doen, naar school genomen worden zodat we deze uit elkaar kunnen draaien en de binnenkant kunnen bekeken. Dinsdag gaan we hiermee aan de slag. 



 


Donderdag 23 januari 2020

Nieuws uit groep 2/3 - Week 21

Hoi!



We zijn nog steeds druk bezig met ons thema 'De alfapet', waarbij we werken rondom letters, boeken en verhalen. 

Daarom zijn we begonnen met de voorleesstoel.

Iedere week komen 2 kinderen aan de beurt die thuis een (voor)leesboek mogen voorbereiden. Vervolgens mogen ze in de klas, op de kruk van de juf, voorlezen of vertellen uit het boek aan de hele klas. 

Een soort boekbespreking dus.

Er zijn nu 2 kinderen aan de beurt geweest en we vinden het super!



Bij de Vreedzame School zijn we begonnen met blok 4; "We hebben hart voor elkaar". We hebben het gehad over verschillende gevoelens die je kunt ervaren. 

En wat voel je dan, als je bijvoorbeeld 'blij', 'boos' of 'verdrietig' bent?

En waar voel je dat in je lijf? Hoe uit zich dat?

Hierbij wordt de koppeling gemaakt naar het traject rondom Transactionele Analyse waar de juffen en meesters mee bezig zijn. 

Wanneer voel jij je 'OK'? En wanneer voel jij je 'Niet OK?'



Vanaf volgende week gaan we werken met eigen poppetjes. 

Iedere morgen mag ieder kind zijn of haar persoonlijke poppetje op een groot blad zetten. Bij 'OK' (blij) of bij 'Niet OK' (boos, bang of verdrietig).

Voor de juf is dit een fijne graadmeter (hoe voelen de leerlingen zich vandaag?) en de kinderen weten dat ze, als ze dat willen', hun gevoel kunnen uiten of bespreken. We zijn heel benieuwd hoe we dit met z'n allen gaan ervaren :-)